Преди няколко месеца си позволих, да напиша няколко думи за начинаещите в тази наука. Надявам се, желанието ми да помогна, да извини липсата ми на ценз в тази област. Всякакви критични бележки да добре дошли.
Генетика за начинаещи Част I
(или защо не всички канарчета са жълти)
Може би изпитвате досада, при спомена за уроците по генетика в часовете по биология или изобщо нямате спомен, да сте изучавали подобно нещо. Вярно е, че много от учебниците са написани или твърде сложно, или твърде скучно, което в повечето случаи е едно и също. А всъщност, всички науки са интересни. В противен случай, не би имало хора, които да се занимават с тях. Учените може и да са луди, но не са „мазохисти”.
Какво е генетиката, казано с прости думи? Наука, която обяснява, как тъй на родители с тъмни очи, се ражда синеоко бебе, без да е „от съседа”. Или защо, ако синеоки родители имат чернооко дете, то е или осиновено, или не е от този татко. Казано с научни думи, при кръстосването на два индивида, били те човеци, канарчета или грахови растения, генетиката ще ни каже, как би изглеждало и какви качества би имало тяхното поколение. И обратното. Ако искаме, да получим индивид с конкретни белези, служейки си със законите на генетиката, ще знаем какви родители да използваме.
Нека не ви плаши думата „закон”, макар че точно тя, се използва в тази наука. Законите тук са далеч по-лесни, от тези в учебниците по физика, а генетичните задачи приличат на забавна кръстословица от вестник, с решение на другата страница. Но стига повече приказки, нека пристъпим към действие!
Първо, ще трябва, да запомните няколко основни термина, които ще ни служат вярно, като в последствие ни спестяват дългите обяснения. Предполагам сте съгласни, че е много удобно, да се използват термини. Например, думата „карбуратор”, ни спестява всеки път обяснения от сорта: „а бе оная джаджа на двигателя, дето образува горивната смес”.
И така, ето я първата порция термини: ген, алел, доминантен и рецесивен.
ГЕН – „най-малката наследствена единица, която представлява определена последователност от нуклеотиди в молекулата на ДНК, необходима за кодиране на едно биологично активно вещество”. Стоп! Стоп! Стоп! Това определение, взето от учебник за десети клас, ще откаже всеки, издържал да чете до тук. Ще се опитам, да обясня този тъй важен термин, по друг начин. Представете си, че от вас се иска, да направите много сложна машина. Освен инструментите и материалите, какво друго ви е необходимо? – книжка с инструкции „Как се прави това”. Всеки жив организъм, в действителност, е една много сложна биологична машина, а гените са отделните думи в книжката с инструкции за изграждането и. Удивително е, че всеки индивид започва съществуването си от една единствена клетка, в ядрото на която, чрез гените е записано, дали ще има пера или козина, дали ще плува или ще лети, как се плете паяжина или как се вие гнездо... За всеки конкретен белег на индивида (цвят на очите, височина и т.н.) организмите имат по два гена – един от таткото и един от майката. Двата гена в тази двойка се наричат АЛЕЛИ. Ще ги срещнете в генетичната литература като двойка алели или алелна двойка. И така, алелът от мама казва: „очите на детето ще са сини!”, а алелът от татко: „нее – черни ще са!”. Какво очаквате да се случи – бой? Иискаме кръв! Иискаме кръв! Не сте далеч от истината. Двата алела, както се казва в научната литература, „си взаимодействат” и по-силният надделява. В действителност, си взаимодействат веществата, изработени под тяхна команда, но за да опростим обясненията, ще приемем, че самите алели взаимодействат помежду си. По-силният алел се нарича ДОМИНАНТЕН от латински език „доминанс” – господстващ, а по-слабият – РЕЦЕСИВЕН, „рецесус” лат. – отстъпване. Пример за такова алелно взаимодействие е короната при глостера. Алелът който нарежда, да има качулка е доминантен, а този който казва да няма, е рецесивен. Ако глостерчето има двата различни алела, като резултат ще има корона.
Предполагам можете, да се досетите какво ще стане, ако птицата има два рецесивни алела. Тогава рецесивният фактор, в нашия пример – „без корона”, ще може да се изяви. Нещо като мъж под чехъл, когато я няма жената. Ще забележите, че в птичарската генетика, вместо алел или белег с използва думата ФАКТОР – фактор корона, фактор кафяв меланин, фактор опал. Не се притеснявайте, канар с фактор фео, е същото като канар с белег/алел фео или просто фео канар.
Последен термин за днес е думата ИНТЕРМЕДИЕРЕН. Въпреки, че е доста дълга, значението и е много просто. Тя означава, че нито един от двата алела, не може да надделее и като резултат от взаимодействието им, се получава нещо междинно. Интермедиерно е взаимодействието между алелите за червено и жълто оцветяване. Такива канарчета са с оранжев цвят.
Поздравления! Преминахте на следващо ниво. Там ще се запознаете с термините: хомозиготен, хетерозиготен и каквито още се сетя да опиша.
Благодаря ви, за отделеното време!