Съобщение
Добре дошли във форума на Пернатите.Грубият език във форума не е позволен така, че уважавайте събеседниците си.Има нов начин за прожектиране на видео от YouTube, който може да видите тук! Има и вероятност за некоректно подреждане на елементите при ползването на IE браузър.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!


Генетика за начинаещи

Модератор: sandan

Генетика за начинаещи

Мнениеот fridolina » Чет Юни 12, 2008 10:23 pm

Преди няколко месеца си позволих, да напиша няколко думи за начинаещите в тази наука. Надявам се, желанието ми да помогна, да извини липсата ми на ценз в тази област. Всякакви критични бележки да добре дошли. :D

Генетика за начинаещи Част I
(или защо не всички канарчета са жълти)

Може би изпитвате досада, при спомена за уроците по генетика в часовете по биология или изобщо нямате спомен, да сте изучавали подобно нещо. Вярно е, че много от учебниците са написани или твърде сложно, или твърде скучно, което в повечето случаи е едно и също. А всъщност, всички науки са интересни. В противен случай, не би имало хора, които да се занимават с тях. Учените може и да са луди, но не са „мазохисти”.
Какво е генетиката, казано с прости думи? Наука, която обяснява, как тъй на родители с тъмни очи, се ражда синеоко бебе, без да е „от съседа”. Или защо, ако синеоки родители имат чернооко дете, то е или осиновено, или не е от този татко. Казано с научни думи, при кръстосването на два индивида, били те човеци, канарчета или грахови растения, генетиката ще ни каже, как би изглеждало и какви качества би имало тяхното поколение. И обратното. Ако искаме, да получим индивид с конкретни белези, служейки си със законите на генетиката, ще знаем какви родители да използваме.
Нека не ви плаши думата „закон”, макар че точно тя, се използва в тази наука. Законите тук са далеч по-лесни, от тези в учебниците по физика, а генетичните задачи приличат на забавна кръстословица от вестник, с решение на другата страница. Но стига повече приказки, нека пристъпим към действие!
Първо, ще трябва, да запомните няколко основни термина, които ще ни служат вярно, като в последствие ни спестяват дългите обяснения. Предполагам сте съгласни, че е много удобно, да се използват термини. Например, думата „карбуратор”, ни спестява всеки път обяснения от сорта: „а бе оная джаджа на двигателя, дето образува горивната смес”.
И така, ето я първата порция термини: ген, алел, доминантен и рецесивен.
ГЕН – „най-малката наследствена единица, която представлява определена последователност от нуклеотиди в молекулата на ДНК, необходима за кодиране на едно биологично активно вещество”. Стоп! Стоп! Стоп! Това определение, взето от учебник за десети клас, ще откаже всеки, издържал да чете до тук. Ще се опитам, да обясня този тъй важен термин, по друг начин. Представете си, че от вас се иска, да направите много сложна машина. Освен инструментите и материалите, какво друго ви е необходимо? – книжка с инструкции „Как се прави това”. Всеки жив организъм, в действителност, е една много сложна биологична машина, а гените са отделните думи в книжката с инструкции за изграждането и. Удивително е, че всеки индивид започва съществуването си от една единствена клетка, в ядрото на която, чрез гените е записано, дали ще има пера или козина, дали ще плува или ще лети, как се плете паяжина или как се вие гнездо... За всеки конкретен белег на индивида (цвят на очите, височина и т.н.) организмите имат по два гена – един от таткото и един от майката. Двата гена в тази двойка се наричат АЛЕЛИ. Ще ги срещнете в генетичната литература като двойка алели или алелна двойка. И така, алелът от мама казва: „очите на детето ще са сини!”, а алелът от татко: „нее – черни ще са!”. Какво очаквате да се случи – бой? Иискаме кръв! Иискаме кръв! Не сте далеч от истината. Двата алела, както се казва в научната литература, „си взаимодействат” и по-силният надделява. В действителност, си взаимодействат веществата, изработени под тяхна команда, но за да опростим обясненията, ще приемем, че самите алели взаимодействат помежду си. По-силният алел се нарича ДОМИНАНТЕН от латински език „доминанс” – господстващ, а по-слабият – РЕЦЕСИВЕН, „рецесус” лат. – отстъпване. Пример за такова алелно взаимодействие е короната при глостера. Алелът който нарежда, да има качулка е доминантен, а този който казва да няма, е рецесивен. Ако глостерчето има двата различни алела, като резултат ще има корона.
Предполагам можете, да се досетите какво ще стане, ако птицата има два рецесивни алела. Тогава рецесивният фактор, в нашия пример – „без корона”, ще може да се изяви. Нещо като мъж под чехъл, когато я няма жената. Ще забележите, че в птичарската генетика, вместо алел или белег с използва думата ФАКТОР – фактор корона, фактор кафяв меланин, фактор опал. Не се притеснявайте, канар с фактор фео, е същото като канар с белег/алел фео или просто фео канар.
Последен термин за днес е думата ИНТЕРМЕДИЕРЕН. Въпреки, че е доста дълга, значението и е много просто. Тя означава, че нито един от двата алела, не може да надделее и като резултат от взаимодействието им, се получава нещо междинно. Интермедиерно е взаимодействието между алелите за червено и жълто оцветяване. Такива канарчета са с оранжев цвят.
Поздравления! Преминахте на следващо ниво. Там ще се запознаете с термините: хомозиготен, хетерозиготен и каквито още се сетя да опиша.
Благодаря ви, за отделеното време!
Аватар
fridolina
админ
админ
 
Мнения: 540
Регистриран на: Сря Юни 04, 2008 11:54 pm
Местоположение: Варна

Относно гнетиката за начинаещи

Мнениеот sweet » Вто Дек 30, 2008 5:38 pm

fridolina, мого си права в това, че генетиката се изучава в 10 клас. Ето малко инфо. за тези които искат да знаят нещо повече за генетиката като наука от часовете по биология:
*Същност на генетиката - генетиката е наука, която изучава свойствата на наследственост и изменчивост на организмите.
-Наследственост- свойството на организмите да предаватбелезите си на потомството.
-Изменчивост- свойството на организмите да придобиват нови белези, различни от белезите на родителите.
*Етапи в развитието на генетиката:
-Първи етап-класическа генетика.
1865г. - Грегор Мендел-основоположник на генетиката.
1900г. - рожденна година на науката генетика.
-Втори етап- създаване на хромозомната теория от Томас Морган.
-Трети етап 1910*-молекулна генетика.
*Основни понятия в генетиката:
-Алтернативни белези(алтернативни форми на даден белег) - проявена е или едната форма на белега или другата.( 1форма на семето при граха, 2цвят на семето при граха, 3цвят на венчето при граха = белези/ алтернативни форми: 1-гладка/грапава, 2-жълт/зелен, 3- виолетово/бяло.)
-Ген - участък от молекулата на ДНК, който отговаря за изявата на даден белег.
-Генотип - съвкупността от всички гени на даден организъм.
-Фенотип- съвкупност от проявените белези на даден организъм. Фенотипа е резултат от взаимодействието между генотипа и средата.
-Алел- структурно състояние на гена, което определя изявата на една от алтернативните форми на белега. Например гена за форма на семето при граха има два алела:
-Алел за гладка повърхност на семето.
-Алел за грапава повърхност.
-Локус- мястото на гена в хромозомата.
-Хомозиготен индивид - индивид, който има два еднакви алела на даден ген.( два алела за виолетов цвят на венчето и два алела за бял цвят на венчето.)
-Хетерозиготен индивид- индивид, който има два различни алела на даден ген. Пример - алел за виолетов цвят на венчето и алел за бял цвят на венчето(ще се появи или единия цвят или другия.)
-Доминантен алел- алел, който се проявява фенотипно както в хомозиготно, така и в хетерозиготно състояние.Бележи се с глажна буква от латинската азбука.
-Рецесивен алел- алел, който се проявява фенотипно само в хомозиготно състояние, бележи се с малка буква от латинската азбука.
доминантен алел | Рецесивен алел
А - Виолетов цв. а-бял цвят на венчето
на венчето.
Това е за сега, по на там има различни видове кръстоски, като монохидбридно кръстосване, Анализиращо кръстосване и др.
Трудно е да се обясни по- натам защтото няма как да изпиша кръстоските и незнам как да качвам картинки, но и това което написах не е малко за начинаещи.Дано да ви е от полза, извинявам се ако забележите правописни грешки.
sweet
 

Мнениеот todpetrov » Сря Май 05, 2010 6:27 pm

Жалко ,че тези теми не ги развих ме то аз не разбирам , но като гледам има колеги , който ми събраха очите ще се надявам да си вложим енергията в подобни теми и да спрем да се караме .
todpetrov
потребител
потребител
 
Мнения: 502
Регистриран на: Пет Юни 06, 2008 1:26 am
Местоположение: Добрич

Мнениеот Dr. Velev » Нед Дек 19, 2010 3:31 am

Изображение

Това каква птица е икак су унаследява
Аватар
Dr. Velev
потребител
потребител
 
Мнения: 1651
Регистриран на: Нед Окт 26, 2008 12:10 am
Местоположение: Sofia

Re: Относно гнетиката за начинаещи

Мнениеот Dr. Velev » Сря Яну 05, 2011 12:56 am

sweet написа:fridolina, мого си права в това, че генетиката се изучава в 10 клас. Ето малко инфо. за тези които искат да знаят нещо повече за генетиката като наука от часовете по биология:
*Същност на генетиката - генетиката е наука, която изучава свойствата на наследственост и изменчивост на организмите.
-Наследственост- свойството на организмите да предаватбелезите си на потомството.
-Изменчивост- свойството на организмите да придобиват нови белези, различни от белезите на родителите.
*Етапи в развитието на генетиката:
-Първи етап-класическа генетика.
1865г. - Грегор Мендел-основоположник на генетиката.
1900г. - рожденна година на науката генетика.
-Втори етап- създаване на хромозомната теория от Томас Морган.
-Трети етап 1910*-молекулна генетика.
*Основни понятия в генетиката:
-Алтернативни белези(алтернативни форми на даден белег) - проявена е или едната форма на белега или другата.( 1форма на семето при граха, 2цвят на семето при граха, 3цвят на венчето при граха = белези/ алтернативни форми: 1-гладка/грапава, 2-жълт/зелен, 3- виолетово/бяло.)
-Ген - участък от молекулата на ДНК, който отговаря за изявата на даден белег.
-Генотип - съвкупността от всички гени на даден организъм.
-Фенотип- съвкупност от проявените белези на даден организъм. Фенотипа е резултат от взаимодействието между генотипа и средата.
-Алел- структурно състояние на гена, което определя изявата на една от алтернативните форми на белега. Например гена за форма на семето при граха има два алела:
-Алел за гладка повърхност на семето.
-Алел за грапава повърхност.
-Локус- мястото на гена в хромозомата.
-Хомозиготен индивид - индивид, който има два еднакви алела на даден ген.( два алела за виолетов цвят на венчето и два алела за бял цвят на венчето.)
-Хетерозиготен индивид- индивид, който има два различни алела на даден ген. Пример - алел за виолетов цвят на венчето и алел за бял цвят на венчето(ще се появи или единия цвят или другия.)
-Доминантен алел- алел, който се проявява фенотипно както в хомозиготно, така и в хетерозиготно състояние.Бележи се с глажна буква от латинската азбука.
-Рецесивен алел- алел, който се проявява фенотипно само в хомозиготно състояние, бележи се с малка буква от латинската азбука.
доминантен алел | Рецесивен алел
А - Виолетов цв. а-бял цвят на венчето
на венчето.
Това е за сега, по на там има различни видове кръстоски, като монохидбридно кръстосване, Анализиращо кръстосване и др.
Трудно е да се обясни по- натам защтото няма как да изпиша кръстоските и незнам как да качвам картинки, но и това което написах не е малко за начинаещи.Дано да ви е от полза, извинявам се ако забележите правописни грешки.

За жалост това е твърде сложна материя за обикновенните развъждачи , а те са болшинство.
Има един известен гълъбар , казва се Рангачев той твърди: " не ме боли , че на го знаят , а че не искат да го научат "[b]
Аватар
Dr. Velev
потребител
потребител
 
Мнения: 1651
Регистриран на: Нед Окт 26, 2008 12:10 am
Местоположение: Sofia

Мнениеот д-р Иван Кючуков » Чет Яну 06, 2011 11:20 am

Малцина от нас д-р Велев разбираме правилата на изобразителното изкуство,а разглежданите принципи са някак си подобни.
Прозрението за познание е чудото което се случва при начинаещите селекционери ,което кара мераклиите да отворят още по-широко очи и да видят етапите на надграждане в една жива материя по фенотипни признаци.Стигне ли се до този момент,пътищата в хобито стават широки магистрали със знак за безкрайност.Този момент превръща развъждачите шофьори на пластмасови колички във пилоти на булиди.
А колко прекрасна е тръпката от високата скорост на стабилен автомобил,и божествен момента при изпреварване на равностоен противник,да извърнеш главата за да го погледнеш в очите!Това го кара също да натисне газта до дъно и съревнованието е налице.
д-р Иван Кючуков
потребител
потребител
 
Мнения: 860
Регистриран на: Съб Авг 16, 2008 6:34 pm

Мнениеот Панковски » Пон Яну 10, 2011 10:21 pm

Близкородственото съешаване е медал с две лица. От една страна е пръв инструмент за селекционера за утвърждаване на даден желан белег, но от друга - при него избиват и рецесивните белези, а е и рисковано от аномалии....Та генетиката си е наука и не е за всеки. :)
В една западна държава, където студирах известно време, един доцент-специалист по декоративни птици казваше: "Когато се срещам с някой развъдчик на декоративни птици, първо гледам дали няма черно под ноктите и като се уверя, че е с чисти ръце, мога да започна разговор с него" :)
"Светата Троица" във ветеринарната медицина:
Чета (Знам)
Гледам (Разбирам)
Правя (Мога)
Панковски
потребител
потребител
 
Мнения: 40
Регистриран на: Нед Яну 09, 2011 11:33 am
Местоположение: Sofia

Мнениеот kukushunka » Пон Яну 10, 2011 11:00 pm

Панковски написа:В една западна държава, където студирах известно време, един доцент-специалист по декоративни птици казваше: "Когато се срещам с някой развъдчик на декоративни птици, първо гледам дали няма черно под ноктите и като се уверя, че е с чисти ръце, мога да започна разговор с него" :)


не е коректно г-н Панковски, да се съсипва толкава важна тема с този всеизвестен факт

тълкуванието му няма нищо общо с ГЕНЕТИКАТА - а то е:

каквато е твойта хигиена и какви грижи полагаш за себе си - такава е и хигиената и такива грижи полагаш за птиците си
Изображение третира се срещу кокошинки, kukushunkite са непреодолимо зло Изображение
Аватар
kukushunka
потребител
потребител
 
Мнения: 211
Регистриран на: Пет Дек 17, 2010 11:43 pm
Местоположение: на село

Мнениеот Dr. Velev » Пон Яну 10, 2011 11:58 pm

Мисля , че поясненията на kukushunka са много навременни , защото не всички съфорумци разбирт нещата , някои ги приемат много буквално . Д-р Кючуков разбирам ви прекрасно ,но нашата "трагедия" е ясно изразена при една "надпревара " при една певческа порода . Опитвам се да бъда максимално деликатен .
Но не мога да бъда безразличен ,когато едно прекрасно начинание се опорочава и комерсиализира . Ако някой от тях ми възрази то ще рече ,че се е познал./признал си е /.
Д-р Панчевски ще ви спечеля за каузата . :wink:
Ще освободя организационния си пос тогава когато намеря достойни заместници . Това вече стана в БНКЦК. Така ,че "врагове " потрайте . Но знайте ,че никога няма да наложите нечистоплътни мнения , а още по малко действия .

Извадки от доклада на д-р Б.А. Велев изнесен на отчетно-изборното събрание на БНКЦК
Проведено на 16.10 2010 в гр. София

УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ ,
В последните години дейността на БНКЦК бе тясно преплетена с тази на БАДП. Това считам че е напълно нормално ,защото още с самото си създаване една от основните цели на организацията ни бе да се създаде национална структура обединяваща всички канаровъдни сдружения в страната . Тази голяма цел бе постигната и призната от Международната орнитоложка организация на която БАДП е пълноправен член. За съжаление както често се случва в балканския регион се появиха групички от хора , водени от лични амбиции и преследващи комерсиални цели ,които се опитват да всеят разкол . Моето мнение по този въпрос и да ги дарим с безразличие и ида не влизаме в никаква полемика с тях защото в противен случай ги правим значими ,което далеч не са .
Ще подчертая няколко насоки в нашето развитие така ,че да останем стълбът в организационно отношение и да развиваме и занапред нашето прекрасно хоби .
-темповете с които се развиваме в селекционно отношение и ползването на новите комуникационни технологии остават неразбрани за част от по- възрастните ни колеги.
-с своята дейност клубът се ориентира правилно и провежда постоянна ,твърда и непоколебима политика и устоява на пазарните трудности ,като достойно влезе в Европейското семейство .
-провеждането на изложбите има две страни
1. Финансово обезпечаване изразяващо се в спонсорство , приход от членски внос , приходи от такси –вход продажби и др.
2.Нивото на селекционните постижения и развитието на хобито . За да се постигне това е необходимо обективно съдийство така че оценките да се получават не според заслуги , а за качество на птиците. Канейки международни скъпо струващи но признати съдии ние като с нож отрязахме тази практика за което много благодаря на сериозните селекционери около мен. Разбира се недоволни има и на вас ви добре известно кои са тези хора .
Нека не се заблуждаваме :ПТИЦИТЕ ЩЕ СЕ НАЛАГАТ ТЪРСЯТ И ПРЕДЛАГАТ В ЗАВИСИМОСТ НЕ НА КОЙ СА , А КАКВИ СА ТЕХНИТЕ КАЧЕСТВА . Нека на всички стане ясно , че бъдещето е на свободния пазар и конкуренцията и в основата на успеха стои КАЧЕСТВОТ.
-качествените неща ,в това число и птици се купуват с пари и всеки вложен лев в нещо добро утре се връща двойно .
Тук е мястото да поставя един дискусионен въпрос . КАКВИ трябва да бъдат нашите изложби ?
-Среща на всички любители на която на която да видим кой до къде е стигнал в селекцията , да се повеселим и посмеем ида обменим опита си .
-Да правим изложби панаири с всякакви животни за да привлечем посетители и съответно средства .
Моето лично мнение е, че първото е правилния път ,макар и скъпо струващ. За да решим финансовата страна е необходимо да привлечем фирми на производители и търговци на продукти свързани с нашето хоби както е навсякъде по света .
И като пожелание апелирам към всички членове на нашата организация да бъдат по- толерантни към хората ,които ПРАВЯТ . Всеки който работи го прави доброволно , влага усилия,време знания и не на последно място лични средства. Ето защо , нека критиката към направеното да бъде по-деликатна и сдържана. В споровете ,които неминуемо възникват не е възможно всеки да наложи своят вкус и виждане , защото ние сме прекалено различни по ценз, усещане и виждания , нас ни обединяват птиците и състезанието помежду ни е на това „бойно поле „
Нашият клуб трябва да стане място за разисквания и взимане на решения ,но от личности със собствено мнение ,които с готови да приемат и чуждото , ако то се приеме с мнозинство.
Канаровъдството е хоби развиващо се с бързи темпове .Непрестанно възникват нови мутации,критериите се променят и за това трябва да бъдем непрекъснато”в час „
Аз давам пример на по възрастното поколение и си подавам оставката за да дам път на по младите , подготвени и с доказани качества колеги . Това не значи ,че се оттеглям , напротив с още по голяма страст ще работя като селекционер и ще лобирам от позициите които имам за нашето прекрасно хоби .
Аватар
Dr. Velev
потребител
потребител
 
Мнения: 1651
Регистриран на: Нед Окт 26, 2008 12:10 am
Местоположение: Sofia

Мнениеот Панковски » Вто Яну 11, 2011 8:00 am

kukushunka написа:
Панковски написа:В една западна държава, където студирах известно време, един доцент-специалист по декоративни птици казваше: "Когато се срещам с някой развъдчик на декоративни птици, първо гледам дали няма черно под ноктите и като се уверя, че е с чисти ръце, мога да започна разговор с него" :)


не е коректно г-н Панковски, да се съсипва толкава важна тема с този всеизвестен факт

тълкуванието му няма нищо общо с ГЕНЕТИКАТА - а то е:

каквато е твойта хигиена и какви грижи полагаш за себе си - такава е и хигиената и такива грижи полагаш за птиците си


Друго имах предвид, хаха :) Развъдчиците с калчица под ноктите не пръщят и с голяма грамотност, а за генетиката се иска много четене и работа с чисти ръце :)
"Светата Троица" във ветеринарната медицина:
Чета (Знам)
Гледам (Разбирам)
Правя (Мога)
Панковски
потребител
потребител
 
Мнения: 40
Регистриран на: Нед Яну 09, 2011 11:33 am
Местоположение: Sofia

Мнениеот hokensa » Вто Яну 11, 2011 8:34 pm

Панковски написа:
kukushunka написа:
Панковски написа:В една западна държава, където студирах известно време, един доцент-специалист по декоративни птици казваше: "Когато се срещам с някой развъдчик на декоративни птици, първо гледам дали няма черно под ноктите и като се уверя, че е с чисти ръце, мога да започна разговор с него" :)


не е коректно г-н Панковски, да се съсипва толкава важна тема с този всеизвестен факт

тълкуванието му няма нищо общо с ГЕНЕТИКАТА - а то е:

каквато е твойта хигиена и какви грижи полагаш за себе си - такава е и хигиената и такива грижи полагаш за птиците си


Друго имах предвид, хаха :) Развъдчиците с калчица под ноктите не пръщят и с голяма грамотност, а за генетиката се иска много четене и работа с чисти ръце :)
ей отворко това озна4авали 4е като пипам канар4етата с мръсни ръце ще извадя черни канарчета :wink:

Админ: 3 дена бан.Не ти го разбирам като майтап , а и да е така, тук такъв език да не се ползва
Аватар
hokensa
потребител
потребител
 
Мнения: 77
Регистриран на: Нед Окт 19, 2008 12:29 pm
Местоположение: БУРГАС

Мнениеот hokensa » Нед Яну 16, 2011 1:51 pm

hokensa написа:
Панковски написа:
kukushunka написа:
Панковски написа:В една западна държава, където студирах известно време, един доцент-специалист по декоративни птици казваше: "Когато се срещам с някой развъдчик на декоративни птици, първо гледам дали няма черно под ноктите и като се уверя, че е с чисти ръце, мога да започна разговор с него" :)


не е коректно г-н Панковски, да се съсипва толкава важна тема с този всеизвестен факт

тълкуванието му няма нищо общо с ГЕНЕТИКАТА - а то е:

каквато е твойта хигиена и какви грижи полагаш за себе си - такава е и хигиената и такива грижи полагаш за птиците си


Друго имах предвид, хаха :) Развъдчиците с калчица под ноктите не пръщят и с голяма грамотност, а за генетиката се иска много четене и работа с чисти ръце :)
ей отворко това озна4авали 4е като пипам канар4етата с мръсни ръце ще извадя черни канарчета :wink:

Админ: 3 дена бан.Не ти го разбирам като майтап , а и да е така, тук такъв език да не се ползва
Благодаря за критиката и 3 ДНИ Бан но не мисля че само аз го заслужавам тук сме само развъдчичи и обменяме опит едни от други нали така неможе човек със 6 мнения във форома да се подиграва кой колко е грамотен и колко са му черни ноктите и тази дума Студирал нея разбим искам да кажа също че несъм се шегувал това мисля това пиша но за едни има Бан а за други толериране понеже са със титли ДОКТОР :drinks: и отново Благодаря за БАНА :wink:
Аватар
hokensa
потребител
потребител
 
Мнения: 77
Регистриран на: Нед Окт 19, 2008 12:29 pm
Местоположение: БУРГАС

Следваща

Назад към Генетика

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта

cron